Mestarien liiga: sen vaikutukset populaarikulttuuriin, talouteen ja yrityksiin maailmanlaajuisesti

Mestarien liiga ei ole vain jalkapalloa. On tietenkin olemassa ikonisia hetkiä: Zidanen maali Leverkusenia vastaan, Gareth Balen polkupyöräpotku lisäajalla, Manchester Unitedin paluu vuonna 1999. 

Mutta se menee vieläkin pidemmälle. Lajin parhaaseen tarjontaan perustuvan Mestarien liigan ytimessä on aina jalkapallo. Sen vaikutus kuitenkin ulottuu myös lajin ulkopuolelle kulttuuriin, talouteen ja maailmanlaajuiseen liiketoimintaan. laten we erin duiken.

Musiikki: Maailma liikkeessä

1990-luku merkitsi brittiläisen kulttuurin uutta nousua, kun maa kohosi kulttuuriviennin kärkeen. Se oli aikakausi, jolloin jalkapallo sulautui musiikkiin ja muotiin hämärtäen urheilun ja popkulttuurin rajoja. 

World in Motion-kappale, joka julkaistiin ennen vuoden 1990 MM-kisoja, oli enemmän kuin tavanomainen hassu jalkapallolaulu. Englannin menestyksekkään turnauksen jälkeen maassa nähtiin nopea muodin muutos, jossa rave-asut olivat usein toiminnallisia, värikkäitä ja urheilusta inspiroituneita. 

Kun Mestarien liiga syntyi vain muutamaa vuotta myöhemmin, tämän uuden kulttuuriaallon ulottuvuus kasvoi entisestään. Se näkyi myös Suomessa: urheiluasut, Brittipopin suosio, nostalgia menneen työväenluokan aikakauteen. 

Ja musiikista puheen ollen: meidän on tietenkin mainittava eeppinen Mestarien liigan hymni. Jopa ei-jalkapallofanit tunnistavat tämän tutun sävelmän, joka ilmoittaa eurooppalaisen ottelun alkamisesta. 

Kappale on mukaelma Händelin kruunajaishymneistä.Eikä pidä unohtaa kuuluisia muusikoita, jotka osallistuvat enemmän kuin mielellään avajais- tai päättäjäisseremonioihin.

Mestarien liiga ja videopelit

Olipa kyse sitten työvuoron päättymisestä Helsingin toimistolla tai junamatkasta Lontooseen, videopeleistä on tullut osa arkipäiväämme. Koska jalkapallo on suosituin urheilulaji useimmissa maissa, ei ole yllättävää, että “o jogo bonito” -pelit ovat yksiä suosituimmista peleistä.

FIFA oli ensimmäinen moderni jalkapallopeli, joka saavutti suuren suosion, ja sen suosio taas synnytti muita pelejä. Erityisesti 2000- ja 2010-luvuilla kasvaneet suomalaiset muistavat varmasti UEFA:n kanssa yhteistyössä julkaistut Mestarien liigan yksinoikeuspelit.

Nämä Mestarien liigasta inspiroituneet pelit ovat puolestaan edistäneet myös maailman suurimman jalkapalloturnauksen brändiä hyödyntävien iGaming-pelien kehitystä. Esimerkiksi Dunderin kaltaisilla sivustoilla voit pelata kolikkopelejä, kuten Football: Champions Cup, joka on selvästi saanut inspiraationsa Mestarien liigasta (hymni ei ikävä kyllä kuitenkaan sisälly peliin!).

Yhteinen riemu: Mest arien liigan kunnia

Kun suosikkijoukkueesi voittaa Mestarien liigan (myönnettäköön, useimmille suomalaisfaneille kaukainen haave), se tarkoittaa enemmän kuin vain urheilullista voittoa. Se on kollektiivinen kokemus, onnen räjähdys: autot tööttäilemässä kaduilla, lapset juoksemassa ympäriinsä tiiminsä pelipaidassa ja aikuiset fanit kyyneliä silmissään, kun he kokevat voiton ensimmäistä kertaa elämässään. 

Jalkapallo tuo ihmiset yhteen, ja jopa tappion kurjuus luo siteen fanien välille. Se on rituaali, viikoittainen kunnianosoitus kotikaupungille, kotimaalle tai jopa kotikadulle. Se on vakio epävarmassa elämässä, hiljainen yhteys ihmissuhteissa, kokemus isän ja tyttären, isovanhemman ja lapsenlapsen välillä. 

Jalkapallo on muutakin kuin vain kentällä tapahtuvaa urheilua. Ensivilkaisulta näyttää siltä, että kyse on vain yksinkertaisesta pelistä, jossa 11v11 miestä ja naista potkii palloa.

 

Mutta kun kuulet yleisön hurraahuudot ja tunnet ihosi menevän kananlihalle, kun Mestarien liigan tuttu sävel kaikuu stadionin kaiuttimista, silloin ymmärrät todellakin tämän urheilun suurimman kilpailun kulttuurisen vaikutuksen.

Talous: Ultimaattinen “sosiaalinen tuote”

Vuonna 1991 tuleva Nobelin taloustieteen palkinnon saaja Gary Becker kirjoitti merkittävän tutkimuksen, jossa määritellään ilmiö nimeltä “sosiaalinen tuote”. Ei, emme puhu yhteiskunnalle myönteisestä asiasta, vaan tuotteesta/palvelusta, jossa kysyntää ohjaa muiden ihmisten kysyntä. 

Toisin sanoen, jos jokin on suosittua ihmisten keskuudessa, se luo palautesilmukan. Käy ilmi, että pysymme aina mieleltämme yläasteella; pidämme mistä tahansa asiasta, mistä “coolit” tyypit pitävät. 

Toisaalta, heti kun jokin asia menettää suosionsa, sen lasku on jyrkkä ja ruma. Usein tämä johtuu harkitsemattomasta tarjonnan kasvusta. Ajattele esimerkiksi keräilyesineitä, lenkkareita, hankalasti saatavia konserttien lippuja ja muita tuollaisia asioita. 

Mestarien liiga on yksi suurimmista ja menestyneimmistä sosiaalisista hyödykkeistä, ja sen kysyntää ohjaa paitsi kentän laatu, myös huolellisesti tasapainotettu tarjontatalous.

UEFA: n suurin veto

Viime aikoina UEFA on kuitenkin tehnyt vaarallisen vedon. Se on sisällyttänyt mukaan uuden formaatin ja lisännyt pelien määrää 125: stä 189: ään, mikä merkitsee 51%:n kasvua. Väheneekö Mestarien liigan vaikutus sosiaalisena hyödykkeenä, heikentääkö sen suurempi pelimäärä sen koettua arvoa?

 

Se on mahdollista. Mestarien liigalla on ollut mittaamaton vaikutus populaarikulttuuriimme, se on merkittävä tekijä bruttokansantuotteessa, ja lukematon määrä yrityksiä on riippuvaisia sen menestyksestä. UEFA on saattanut mennä liian pitkälle tämän viimeisimmän siirron myötä.

Leave a Reply